Hacettepe Üniversitesi 2018-2021 Dönemi Sayılarla Cinsiyet Eşitliği Mevcut Durum Analizi Raporu
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
CİNSİYET EŞİTLİĞİ EYLEM PLANI
(2022-2026)
Hacettepe Üniversitesi’nin toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda mevcut durumunu ortaya koymak amacıyla karar alma mekanizmaları, yönetim kadrosu dağılımları, öğrenci, akademik ve idari personel sayıları, proje, toplumsal cinsiyet temasını içeren dersler ve tezler, öğrenci toplulukları, patent ve belge, görevlendirme ve hareketlilik kategorilerindeki dağılımları incelenmiş; bu çerçevede bir eylem planı oluşturulmuştur.
AMAÇ 1: İŞ-YAŞAM DENGESİ VE KURUM KÜLTÜRÜ PLANLAMA
Bireylerin esenliğinin arttırılması ve toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasının en önemli araçları, bakım destekleri, ebeveyn izni, esnek çalışma düzenlemeleri, kariyere dönüş destekleri ve iş yükü yönetimini içeren iş yaşam dengesi uygulamalarıdır. Hacettepe Üniversitesi’nde 2021 yılında 69 personel babalık izni, 162 personel annelik izni kullanmıştır. Sıhhiye yerleşkesinde yer alan kreş ihtiyacı karşılamaktadır; ancak Beytepe yerleşkesinde ise 0-3 yaş grubuna hizmet veren bir kreş bulunmamaktadır. Ebeveynlerin doğum sonrası gereksinimlerini karşılamaya yönelik bebek bakım odaları bulunmamaktadır.
Planlanan Eylemler | Uygulama Yöntemleri ve Stratejileri | Sorumlu ve İlgili Birimler | Dönem | İzleme Süreçleri ve Yöntemleri |
---|---|---|---|---|
1.1. Toplumsal cinsiyet eşitliği temelindeki ihtiyaçları ve sorunları belirlemeye yönelik nicel (anket) ve nitel (odak grup görüşmeleri) araştırmaların yapılması |
- Odak grup çalışmaları - Anket çalışması Deneyim paylaşım atölyeleri |
Sorumlu Birim - HÜKSAM İlgili Birim - Nüfus Etütleri Enstitüsü |
2022-2026 |
- Belirli aralıklarla çalışmalar yapılarak sorun ve ihtiyaçların tespit edilmesi (3 yılda bir) |
1.2. Ebeveyn izni ve bakım izni kullanımının teşvik edilmesi |
- Bakım ve ebeveyn izinleri hakkında akademik ve idari personele eğitim verilmesi - Engelli çocuğu olan ebeveynler için esnek çalışma düzenlemeleri planlanması - Engelli çocuğu olan ebeveynlerden yalnız birine verilen iznin, toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamaya yönelik olarak ebeveynler arasında paylaşılması |
Sorumlu Birim - Personel Daire Başkanlığı İlgili Birimler - Bilgi İşlem Daire Başkanlığı - Akademik ve İdari Birimler ile AÇEV (Baba Destek ve Anne Destek Programları) iş birliği |
2022-2026 |
- Toplumsal cinsiyet Eşitliği Veri Tabanı oluşturularak, bakım ve ebeveyn izin kullanımının izlenmesi - İzinlerin kullanımında yaşanan zorlukların ortaya konulduğu izlemenin her yıl raporlanması |
1.3. Her iki yerleşkede ihtiyaç olan mekânlarda bebek bakım odaları oluşturulması |
- İhtiyacı karşılayacak düzeyde bebek bakım odası planlanması |
Sorumlu Birim - Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı İlgili Birim - Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı |
2022-2026 |
- En az iki bebek bakım odası oluşturulması |
1.4. Esenliğin artırılmasına yönelik olarak her türlü ayrımcılık, yıldırma (mobbing), cinsel tacizi önlemeye yönelik tedbirlerin alınması |
- Konuya ilişkin farkındalık eğitimleri verilmesi - Kadın çalışanlar arasında dayanışma ağının oluşturulması - Personelin toplumsal cinsiyet temelli yaşadıkları ayrımcılık ve cinsel yönelim nedeniyle maruz bırakıldıkları şiddetin ortaya çıkarılması ve önlenmesine yönelik araştırmaların yapılması - Toplumsal cinsiyet temelli ayrımcılık yaşayan personelin başvurabilecekleri mekanizmalar geliştirilmesi |
Sorumlu Birim - Cinsel Tacize ve Cinsel Saldırıya Karşı Koruma ve Destek Komisyonu İlgili Birimler - HÜKSAM - Hukuk Müşavirliği |
2022-2023 |
- Toplumsal cinsiyet Eşitliği Komisyonu kurulması - İzleme çalışmaları - Yıldırmanın izlenmesi ve raporlanması (yıllık) |
1.5. İş yaşam dengesinin sürekliğinin sağlanmasına yönelik olarak çalışma etiği ilkelerinin belirlenmesi |
- Mesai saatleri dışında evden çalışmanın sınırlanması - Mesai saatleri dışında çalışmaya ilişkin farkındalık çalışması yapılması - Personelin bakım yükü çerçevesinde gerektiğinde esnek çalışma uygulanması; çalışanlara yönelik cezalandırıcı tutum geliştirilmemesi |
Sorumlu Birim - Etik Kurul |
2022-2026 |
- Şikâyet başvuru sürecinin izlenmesi ve raporlanması (yıllık) |
1.6. Doğum sonrası kadın akademik ve idari personelin işe uyum sürecinin kolaylaştırılması; performans değerlendirmesi ve terfilere ilişkin kurumsal tedbir alınması |
- Beytepe yerleşkesinde kreş kurulması ve kreş kapasitesinin artırılması - Kreşlerin engelli ve kronik rahatsızlığı olan çocukların gereksinimlerini karşılayacak nitelikte olması - Kadın personelinin doğum sonrası ilk üç yıl için performans değerlendirme kriterlerinin belirlenmesi |
Sorumlu Birim - Personel Daire Başkanlığı İlgili Birimler - Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı - Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı - Akademik ve İdari Birimler |
2022-2026 |
- Toplumsal cinsiyet Eşitliği Veri Tabanı oluşturulması ve izlenmesi (yıllık) |
1.7. Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Veri Tabanı oluşturulması | Sorumlu Birim - Personel Daire Başkanlığı İlgili Birim - Bilgi İşlem Daire Başkanlığı |
2023-2026 |
- Verilerin raporlanması (2 yılda bir) |
|
1.8. Toplumsal cinsiyet eşitliğinin kurum kültüründe yer edinmesine yönelik mekanizmalar geliştirilmesi |
- Personele yönelik bilgilendirici çalışmalar yapılması - Üniversite bileşenlerinin eşitlikçi dil kullanımına yönelik bilgilendirici görsel eğitsel çalışmalar yapılması - Üniversitenin toplumsal cinsiyet eşitliği politikalarının öğrencilerle paylaşılması - Yerleşke yaşamını toplumsal cinsiyet eşitsizliklerinden arındırmaya yönelik olarak kadın öğrencilerle buluşmalar gerçekleştirilmesi |
Sorumlu Birim - Genel Sekreterlik İlgili Birimler - Sürdürülebilir Öğretme ve Öğrenme Merkezi - Basın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü - Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı |
2022-2026 |
- Eğitim faaliyetlerine dair raporlamalar yapılması (2 yılda bir) |
AMAÇ 2: LİDERLİK VE KARAR ALMA SÜREÇLERİNDE TOPLUMSAL CİNSİYET DENGESİ
Hacettepe Üniversitesi’nde liderlik ve karar alma mekanizmalarında toplumsal cinsiyet eşitliğine sayısal olarak bakıldığında, 1967 yılından itibaren seçilen ve atanan tüm rektörlerin erkek olduğu, 2020 ve 2021 yıllarında üç rektör yardımcısından birisi kadınken Mart 2022 yılı itibariyle dört rektör yardımcısının da erkek olduğu görülmektedir. Üniversite Senato, Yönetim Kurulu, Dekanlık, Enstitü Müdür Yardımcılığı, Yüksekokul Müdür Yardımcılığı, Merkez Müdür ve Yardımcılıkları, Hastane Başhekim Yardımcılıkları, Fakülte/Enstitü/ Yüksekokul Sekreterlikleri gibi akademik ve idari yönetim kademelerinde sayısal cinsiyet eşitliği açısından daha iyi bir tabloya sahipken, Genel Sekreterlik, Yüksekokul Müdürlükleri, Hastane Müdürlükleri, Daire Başkanlıkları gibi yönetim kademelerinin erkek ağırlıklı olduğu anlaşılmaktadır. Liderlik ve karar alma mekanizmalarında toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik eylem ve stratejiler, Hacettepe Üniversite’nin bu konuda var olan kapasitesini geliştirmeye yöneliktir.
Planlanan Eylemler | Uygulama Yöntemleri ve Stratejileri | Sorumlu ve İlgili Birimler | Dönem | İzleme Süreçleri ve Yöntemleri |
---|---|---|---|---|
2.1. Toplumsal cinsiyet eşitliğinin, Üniversite’nin kurumsal kimliğine işlenmesi |
- Stratejik Plan, Kalite Yönetim Sistemi ve Performans Değerlendirme süreçlerine toplumsal cinsiyet eşitliği bileşeninin yerleştirilmesi - Bütçenin planlanması ve uygulanması süreçlerinde Sorumlu Birimler e, toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlılık konusunda eğitimler verilmesi - Üniversite içerisinde Mevzuat Değerlendirme Komisyonu oluşturularak Senato tarafından yapılan yasal düzenlemelerin toplumsal cinsiyet eşitliği bazında içerik ve dil açısından değerlendirilmesi - Toplumsal cinsiyet eşitliğine dair gelişme göstergelerinin oluşturulması |
Sorumlu Birim - Senato İlgili Birimler - Hukuk Müşavirliği - HÜKSAM - Kalite Komisyonu - Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı - Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı - Personel Daire Başkanlığı - Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı |
2022-2026 |
- Stratejik Plan Değerlendirme Raporu (5 yılda bir) - Mevzuat Değerlendirme Raporu (1 kez) - Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Değerlendirme Raporu (yıllık) - “Sayılarla Hacettepe Üniversitesi’nde Kadınlar ve Erkekler” yayınının güncellenmesi (yıllık) - Yayının Senato’ya sunulması ve web sayfasında yayınlanması (yıllık) |
2.2. Liderlik ve karar alma süreçlerinin durum analizinin yapılması; düzenli izleme ve değerlendirme faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi |
- Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Komisyonu kurulması, uzman ve sekretarya desteği verilmesi, yönergesinin hazırlanması - Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Komisyonu’nun Toplumsal Cinsiyet Eşitliği İzleme Raporu hazırlaması, değerlendirmesi, kamuoyuyla paylaşması, tüm birimlere iletmesi ve Senato’ya sunması - Senato içinden seçilen ve 3 üyeden oluşan Komisyon marifeti ile izleme ve raporlama fonksiyonunun sağlanması |
Sorumlu Birim - Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Komisyonu İlgili Birimler - Araştırma Performans Değerlendirme Ofisi - Personel Daire Başkanlığı - Akademik Birimler - HÜKSAM |
2022-2026 |
- Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Komisyonu kurulması - Toplumsal Cinsiyet Eşitliği İzleme Raporu hazırlanması (3 yıllık) - Raporun Üniversite web sayfasında yayınlanması |
2.3. Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Komisyonu çalışmalarının değerlendirilmesi |
- Yıllık rapor hazırlanması |
Sorumlu Birim - Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Komisyonu |
2022-2026 |
- Rapor sayısı |
2.4. Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Komisyonu’nun toplumsal cinsiyete dayalı şiddete yönelik hizmet sunan kamu kuruluşları, yerel yönetimler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği yapması |
- İş birliği toplantıları, ziyaretleri yapılması |
Sorumlu Birim - Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Komisyonu |
2022-2026 |
- Toplantı ve ziyaret sayısı - Toplantı ve ziyaret sonuç raporları |
2.5. Yönetici ve liderlik pozisyonlarında liyakat ilkesini göz önünde bulundurarak sayısal cinsiyet eşitliği sağlanması Alt Amaçlar: - Komite/Kurul üyeliklerinde toplumsal cinsiyet eşitliğinin göz önünde bulundurulması ve şeffaflaştırılması - Yönetici yardımcılığı düzeyinde toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanması - Tüm kademelerdeki yükselmelerde toplumsal cinsiyet eşitliğinin göz önünde bulundurulması - Öğrenci topluluklarının başkanlık düzeyinde ve yönetim kurullarında toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanması - Öğrenci temsilciliklerinde toplumsal cinsiyet eşitliği ilkesinin göz önünde bulundurulması - Kadın öğrencilerin alanlarında başarılı rol modellerle bir araya gelerek deneyim paylaşımında bulunması |
- Akademik ve idari yönetim pozisyonlarında %50 oranının hedeflenmesi, - Kadın oranı %10’un altında olan akademik ve idari birimlerde kademeli artışı sağlamak üzere %25 hedefi ile başlanması - Öğrenci temsilciliği ve topluluk yönetimlerinde %50 kadın temsilinin sağlanmasının teşvik edilmesi - Yönetici yardımcılığı pozisyonlarında %50 oranının esas alınması ve teşvik edilmesi, - Akademik ve idari birimlerde üst üste iki dönem aynı cinsiyetten yöneticinin bulunmamasının ilke olarak benimsenmesi |
Sorumlu Birim
- Senato İlgili Birimler - Akademik ve İdari Birimler - Genel Sekreterlik - Personel Daire Başkanlığı - Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı |
2022-2026 |
- Akademik ve idari yönetim pozisyonlarında %50 hedefinin Toplumsal Cinsiyet Eşitliği İzleme Raporu’nda izlenmesi - Öğrenci topluluk yönetimlerinin ve öğrenci temsilci sayılarının %50 hedefinin Toplumsal Cinsiyet Eşitliği İzleme Raporu’nda izlenmesi - İlgili mevzuat ve yönetmeliklere kota uygulaması eklenmesi |
2.6. Akademik ve idari pozisyonlardaki yöneticilerin toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığının artırılması |
- Akademik ve idari pozisyondaki yöneticilere Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eğitimi verilmesi - Akademik kadroların yükselmelerinde Eğiticilerin Eğitimi Programı’na Toplumsal Cinsiyet Eşitliği modülünün eklenmesi - Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Uygulama Rehberi hazırlanması ve Üniversite web sayfasına eklenmesi |
Sorumlu Birim - Senato İlgili Birimler - Yönetim Kurulu - Genel Sekreterlik - HÜKSAM - Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Yüksek Lisans Programı Sorumluları - Sürdürülebilir Öğretme ve Öğrenme Merkezi - Bilgi İşlem Daire Başkanlığı |
2022-2026 |
- Göreve yeni başlayan yöneticilerin eğitimleri ilk üç ay içinde tamamlaması - 2024 yılında akademik ve idari pozisyonlardaki yöneticilerin %50’sinin; 2025 yılında %100’ünün Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eğitimi almış olması - Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Uygulama Rehberi hazırlanması ve Üniversite web sayfasında yayınlaması (2023) - Eğitici Eğitimlerine toplumsal cinsiyet eşitliği modülü eklenmesi (2022) |
2.7. Kadın çalışanların lider ve yönetici pozisyonlar için güçlendirilmesi/desteklenmesi Alt amaçlar: - Kadınları yönetici pozisyonlarına talip olmaktan alıkoyan sorunlarla mücadele edilmesi - Kadın yönetici ve liderlere karşı toplumsal cinsiyete dayalı yıldırma ve şiddetin azaltılması - Erkek egemen kurumsal örgütlenme, yönetme algısının dönüştürülmesi - Yönetimin toplumsal cinsiyet eşitliğine dair taahhüdünün temel liderlik bileşeni olarak benimsenmesi - Yönetici konumdaki kadınlar ve fakülte üyeleri için danışmanlık çalışmaları planlanarak, ihtiyaç duydukları alanlarda eğitimler sağlanması |
- Kadın çalışanların sorunlarını ve taleplerini iletecekleri örgütlenme ağları oluşturularak Senato ve enstitüler düzeyinde temsil edilmesi - Kadın rol modellerin deneyim paylaşımları - Toplumsal cinsiyete dayalı yıldırma ve şiddetle mücadele kapsamında kadın liderlerin sahiplendiği savunuculuk faaliyetleri yürütülmesi - Üniversite Yönetim Kurulu ve Senato toplantılarının, Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Komisyonu tarafından toplumsal cinsiyet eşitliği bakımından izlenmesi ve raporlanması |
Sorumlu Birim - Senato İlgili Birimler - Yönetim Kurulu - Genel Sekreterlik - Akademik ve İdari Birimler - HÜKSAM - Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Yüksek Lisans Programı Sorumluları - Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Komisyonu |
2022-2026 |
- Kadın çalışanlar ağı oluşturulması (2023) - Kadın rol modelleri deneyim paylaşımı etkinlikleri yapılması - Kadın liderlerin katıldığı toplumsal cinsiyete dayalı yıldırma ve şiddeti önlemeyi hedefleyen faaliyetler düzenlenmesi (en az 1) - Yönetim Kurulu ve Senato toplumsal cinsiyet eşitliği izleme raporlarının web sayfasında yayınlanması (yıllık) |
AMAÇ 3: ATAMA VE YÜKSELTME SÜREÇLERİNDE TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ
Hacettepe Üniversitesi’nde atama ve yükseltme süreçlerine ilişkin toplumsal cinsiyet eşitliğini gözeten bir kaynak bulunmamakta; ilgili komisyonlar bu konuda herhangi bir eğitim almamaktadır. Süreçlere ilişkin toplumsal cinsiyet eşitliğine göre ayrıştırılmış ayrıntılı veriler mevcut değildir. Ayrıca bu süreçlerde ayrımcılık yaşayanların başvuracağı ve sürecin uzmanlaşmış kişilerce yönetileceği mekanizmalara gereksinim duyulmaktadır.
Planlanan Eylemler | Uygulama Yöntemleri ve Stratejileri | Sorumlu ve İlgili Birimler | Dönem | İzleme Süreçleri ve Yöntemleri |
---|---|---|---|---|
3.1. Atama ve yükseltme süreçlerinin toplumsal cinsiyet eşitliğini temel alacak şekilde iyileştirilmesi | - Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Uygulama Rehberi’nde işe alım ve yükselme süreçlerinde toplumsal cinsiyet eşitliğine yer verilmesi | Sorumlu Birim - Senato İlgili Birimler - Genel Sekreterlik - Personel Daire Başkanlığı - Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı - Akademik Birimler - HÜKSAM - Sürdürülebilir Öğretme ve Öğrenme Merkezi - Kurumsal Etik Kurulu |
2022-2026 | - Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Uygulama Rehberi hazırlanması (1 kez) - Toplumsal Cinsiyet Eşitliği İzleme Raporu (yıllık) - Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Araştırma Raporu (1 kez) - Kurumsal Etik Kurulu (veya Yıldırma Komisyonu) başvuru sayısı (yıllık) - Atama ve yükseltme mevzuatına Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eğitimi’ne katılım şartı eklenmesi |
- Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Uygulama Rehberi’nde akademik personelin işe alım ve kariyerde yükselme süreçlerine yer verilmesi | 2024 | |||
- Atama ve yükselme süreçlerinde toplumsal cinsiyet eşitsizliğine dayalı sorunların Kurumsal Etik Kurulu tarafından değerlendirilmesi | 2022 | |||
- Atama ve yükselmelere ilişkin mevzuata Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eğitimi şartı eklenmesi (2.6. nolu Eylem ile uyumlu) | 2022 | |||
- Atama ve yükseltme süreçlerinde meslek/görev/işle ilgili olmayan faktörlere (cinsiyet, medeni durum, gebelik, ebeveynlik) yer verilmemesi |
|
|||
3.2. Atama ve yükseltme süreçlerinin toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı bir şekilde yürütülmesine yönelik farkındalık artırılması | - Atama ve yükseltmelerde. Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eğitimi katılım belgesi aranması (2.6. nolu Eylem ile uyumlu) | Sorumlu Birim - Senato İlgili Birimler - Yönetim Kurulu - Genel Sekreterlik - Akademik Birimler - Personel Daire Başkanlığı - Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı - HÜKSAM - Sürdürülebilir Öğretme ve Öğrenme Merkezi - HÜZEM |
2022-2026 |
- Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eğitimi (1 kez) - Atama ve yükseltme yapılan personelin en az %40’ının Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eğitimi’ne katılmış olması (yıllık) - Düzenlenen eğitim sayısı (yıllık) - Eğitime katılan personel sayısı (yıllık) - Eğitim raporları (yıllık) |
- Atama ve yükseltme süreçlerinde görev alan akademik ve idari personele Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eğitimi verilmesi; | 2023 | |||
- Ataması yapılan yeni personelin Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eğitimi almasının sağlanması | ||||
3.3. Atama ve yükseltme süreçlerinde kadınların desteklenmesine yönelik önlemler alınması |
- Kadınların yetersiz temsil edildiği alanların saptanması; bu alanlarda pozitif ayrımcılık (öncelikli alım, kota, kadın/erkek sayılarına ilişkin hedef belirleme, başvurularda teşvik yükümlülüğü getirme, ayrımcılık yasağı vb.) çalışmaları yürütülmesi - Atama ve yükseltme süreçlerinde standartlaştırılmış özgeçmiş formatlarının kullanılması ve başvuruların görevle ilgili olmayan konulardan bağımsız değerlendirilmesi - Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) alanlarında toplumsal cinsiyet eşitliğini gözeten destek programlarının geliştirilmesi - Kadın lisans öğrencilerinin yüksek lisans ve doktora programlarına başvurmasının teşvik edilmesi - Kariyerinin başındaki kadın akademik personelin desteklenmesi - Kadın idari personele kariyer gelişimi ve yönetim alanlarında eğitimler verilmesi - Atama veya yükseltme ilanlarında toplumsal cinsiyet eşitliğine atıfta bulunulması |
Sorumlu Birim - Senato İlgili Birimler - Personel Daire Başkanlığı - Akademik Birimler - Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı - Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı - Kariyer Gelişimi Uygulama ve Araştırma Merkezi - İlgili Öğrenci Toplulukları - Genel Sekreterlik - Sürdürülebilir Öğretme ve Öğrenme Merkezi |
2022-2026 |
- Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Araştırma Raporu ile saptanması (1 kez) - Liyakate dayalı pozitif ayrımcılık yapılan kişi sayısı (yıllık) - Standardize edilmiş özgeçmiş formatları (yıllık) - Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Burs sayısı (yıllık) - Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eğitimi sayısı (yıllık) - Toplumsal cinsiyet eşitliğine vurgu yapan atama ve yükseltme ilan sayısı (yıllık) |
AMAÇ 4: ARAŞTIRMA VE EĞİTİM İÇERİKLERİNE TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ BOYUTUNUN ENTEGRASYONU
2018-2021 yılları arasında TÜBİTAK projelerinin yürütücülerinin %54,3’ü kadındır; toplam proje bütçelerinin %49,4’ü kadın araştırmacılar tarafından yürütülmüştür. HT-TTM projelerinde %57 ile kadın yürütücüler toplam bütçenin %61,5’ini almıştır. 18 ulusal patent belgesinin %5,6’sı kadınlara aittir. Toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda Hacettepe Üniversitesi yayını olarak WoS’ta taranan 90 adet, Scopus’ta taranan 30 adet (24 adet WoS ile ortak), ULAKBİM’de taranan 30 adet makale ve ayrıca 31 adet tez çalışması mevcuttur. Üniversite genelinde lisans düzeyinde 2021-2022 Bahar döneminde toplam 8, 2022-2023 Güz döneminde açılması planlananla birlikte 4 seçmeli ders mevcuttur. 24’ü “Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Tezli Yüksek Lisans Programı” kapsamında olmak üzere 55 yüksek lisans dersi, 15 doktora dersi mevcuttur.
Planlanan Eylemler | Uygulama Yöntemleri ve Stratejileri | Sorumlu ve İlgili Birimler | Dönem | İzleme Süreçleri ve Yöntemleri |
---|---|---|---|---|
4.1. Toplumsal cinsiyet eşitliği ile ilişkili araştırma ve projelerin desteklenmesi |
- Toplumsal cinsiyet eşitliği konulu ve/veya sonuçları açısından toplumsal cinsiyet eşitliğine etkisi olan projelerin desteklenmesi - Toplumsal cinsiyet eşitliği konulu tezlerin sayısının artırılması - Toplumsal cinsiyet eşitliği konulu araştırmaların sunulacağı toplantılar ve çalıştaylar düzenlenmesi - Toplumsal cinsiyet eşitliği konulu araştırmalara Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Veri Tabanı’nda yer verilmesi - Toplumsal cinsiyet eşitliği konulu çalışmalara Üniversite web sayfasında yer verilerek görünürlüğünün artırılması - BAP araştırma ve proje başvuru formlarına, toplumsal cinsiyet eşitliği temelli ayrımcılık yapılmadığına dair bir madde eklenmesi - BAP tarafından desteklenen projelerde, proje yürütücülerine daha önce almamışsa Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eğitimi’ne katılım şartı getirilmesi |
Sorumlu Birim BAP İlgili Birimler - Akademik Birimler - Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Yüksek Lisans Programı Sorumluları - Sürdürülebilir Öğretme ve Öğrenme Merkezi - Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı - Bilgi İşlem Daire Başkanlığı - Basın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü |
2022-2026 |
- Toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda BAP tarafından desteklenen proje sayısı (yıllık) - Toplumsal cinsiyet eşitliği konulu tez sayısı (yıllık) - Toplumsal cinsiyet eşitliği konulu toplantı ve çalıştay sayısı (yıllık) - Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Veri Tabanı - Üniversite web sayfasında duyurulan toplumsal cinsiyet eşitliği konulu çalışma sayısı - BAP araştırma ve proje başvuru formlarına toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik ayrımcılık yapılmadığına dair eklenecek madde - Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eğitimi’ne katılım sayısı (yıllık) |
4.2. Kadın akademik personelin araştırma projeleri alanında desteklenmesine yönelik çalışmalar yapılması |
- BAP destekli projelerin toplumsal cinsiyet eşitliği açısından incelenmesi - Kadın akademik personele proje başvurusunu teşvik etmek amacıyla proje geliştirme ve yürütme konularında eğitim verilmesi - Kadın akademik personelin araştırma süreçleri önündeki engellerin saptanması |
Sorumlu Birim - BAP İlgili Birimler - Akademik Birimler - Proje Destek Ofisi - HT-TTM - Sürdürülebilir Öğretme ve Öğrenme Merkezi - Gönüllü Öğretim Üyeleri |
2022-2026 |
- Toplumsal Cinsiyet Eşitliği İzleme Raporu (yıllık) - Proje geliştirme ve yürütme konularında gerçekleştirilen eğitim sayısı (yıllık) - Eğitime katılan akademik personel sayısı (yıllık) - Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Araştırma Raporu (yıllık) |
4.3. Toplumsal cinsiyet eşitliğine ilişkin sosyal sorumluluk projelerinin desteklenmesi |
- Öğrenci topluluklarının toplumsal cinsiyet eşitliğine ilişkin sosyal sorumluluk projelerinin desteklenmesi |
Sorumlu Birim
- Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı İlgili Birim - Öğrenci Toplulukları |
2022-2026 |
- Desteklenen sosyal sorumluluk projesi sayısı (yıllık) |
4.4. Toplumsal cinsiyet eşitliği konusundaki projelerin teşvik edilmesi |
- Toplumsal cinsiyet eşitliği ile ilgili proje yarışması düzenlenmesi; başarılı bulunan proje sahiplerine ödül verilmesi - Toplumsal cinsiyet eşitliği ile ilgili ulusal ve uluslararası burs, finansal destek ve proje başvurularının duyurulması |
Sorumlu Birim - BAP İlgili Birimler - Teknokent - HT-TTM - Proje Destek Ofisi - Fakülteler ve Enstitüler - Basın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü |
2022-2026 |
- Teklif edilen proje ve verilen ödül sayıları (yıllık) - Duyurulan ulusal ve uluslararası burs, finansal destek ve proje başvuru sayıları (yıllık) |
4.5. Ön lisans ve lisans düzeyinde programlarda zorunlu veya seçmeli olarak toplumsal cinsiyet eşitliği dersleri açılması |
- Toplumsal cinsiyet eşitliği derslerinin programlara dahil edilmesi |
Sorumlu Birim - Eğitim Komisyonu İlgili Birimler - Akademik Birimler - Seçmeli Dersler Koordinatörlüğü - Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı - Sürdürülebilir Öğretme ve Öğrenme Merkezi |
2022-2026
|
- Toplumsal cinsiyet eşitliği konulu açılan ders sayısı - “Yükseköğrenimde Toplumsal Cinsiyet Farkındalığı” modülünün zorunlu hale getirilmesi - “Yükseköğrenimde Toplumsal Cinsiyet Farkındalığı” dersini alan öğrenci sayısı |
- UNİ-101 dersi içerisinde seçmeli statüde olan “Yükseköğrenimde Toplumsal Cinsiyet Farkındalığı” modülünün zorunlu hale getirilmesi | 2022-2023 | |||
4.6. Akademik personelin ders programlarını toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı biçimde yürütmesinin sağlanması |
- Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Temelli Öğretim Yöntemleri Rehberi hazırlanması ve rehberin akademik personele ulaştırılması |
Sorumlu Birim - Program Sorumluları İlgili Birimler - Akademik Birimler - Sürdürülebilir Öğretme ve Öğrenme Merkezi - HÜKSAM |
2022-2026 |
- Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Temelli Öğretim Yöntemleri Rehberi |
4.7. Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) alanlarında kadın öğrencilerin ilerlemesinin teşvik edilmesi |
- Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) alanlarındaki kadın öğrencilere yönelik eğitimler düzenlenmesi |
Sorumlu Birim - Sürdürülebilir Öğretme ve Öğrenme Merkezi İlgili Birim - Akademik Birimler |
2022-2026 |
- Eğitimlere katılan öğrenci sayısı (yıllık) |
4.8. Toplumsal cinsiyet eşitliği konulu kaynaklara erişilebilirliğin güçlendirilmesi |
- Toplumsal cinsiyet eşitliğine ilişkin kütüphane kaynaklarının zenginleştirilmesi |
Sorumlu Birim - Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı İlgili Birimler - HÜKSAM - Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Yüksek Lisans Programı Sorumlusu |
2022-2026 |
- Kütüphane koleksiyonlarına eklenen toplumsal cinsiyet eşitliği konulu kaynak sayısı (yıllık) |
AMAÇ 5: TOPLUMSAL CİNSİYETE DAYALI ŞİDDETE VE CİNSEL TACİZE KARŞI ÖNLEMLER
2019 yılından bu yana Üniversite’deki cinsel taciz ve cinsel şiddet konulu başvurular, “Hacettepe Üniversitesi Cinsel Tacize ve Cinsel Saldırıya Karşı Koruma ve Destek Komisyonu” tarafından raporlanmaktadır. Bu konuda son 10 yılda sağlanan ilerlemelerin sürdürülebilmesi için gelecek döneme ait planlanan eylemler burada sunulmaktadır.
Planlanan Eylemler | Uygulama Yöntemleri ve Stratejileri | Sorumlu ve İlgili Birimler | Dönem | İzleme Süreçleri ve Yöntemleri |
---|---|---|---|---|
5.1. Üniversite’nin cinsel taciz ve cinsel saldırı konularında değerlendirilmesi |
- 2015 tarihli Cinsel Taciz ve Cinsel Saldırı Araştırması’nın güncellenmesi |
Sorumlu Birim - Cinsel Tacize ve Cinsel Saldırıya Karşı Koruma ve Destek Komisyonu İlgili Birimler - HÜKSAM - BAP |
2022-2026 |
- Toplumsal Cinsel Eşitlik Araştırma Raporu |
5.2. Cinsel Tacize ve Cinsel Saldırıya Karşı Koruma ve Destek Komisyonu’nun güçlendirilmesi |
- Daimî bir sekretarya ve sosyal hizmet uzmanı istihdamı sağlanması - Şikâyet/başvuru mekanizmalarının geliştirilmesi - Acil telefon hattı oluşturulması ve acil durum kodu belirlenmesi (mor kod) |
Sorumlu Birim - Cinsel Tacize ve Cinsel Saldırıya Karşı Koruma ve Destek Komisyonu İlgili Birimler - Akademik Birimler - Genel Sekreterlik |
2022-2024 |
- Sekretarya ve sosyal hizmet uzmanı istihdamı (2023) - Acil telefon hattı oluşturulması (2023) - Şikâyet/başvuru birimi kurulması (2024) |
5.3. Cinsel taciz ve cinsel saldırı konusunda farkındalık eğitimi oluşturulması |
- Eğitimin planlanması - Dijital içerik üretilmesi |
Sorumlu Birim - Cinsel Tacize ve Cinsel Saldırıya Karşı Koruma ve Destek Komisyonu İlgili Birimler - Genel Sekreterlik - Akademik Birimler - Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı - Sürdürülebilir Öğretme ve Öğrenme Merkezi |
2022-2026 |
- Cinsel Taciz ve Cinsel Saldırı Farkındalık Eğitimi (yıllık) |
5.4. Cinsel Taciz ve Cinsel Saldırı Farkındalık Eğitimi’nin personel ve öğrenciler arasında yaygınlaştırılması |
- Cinsel Taciz ve Cinsel Saldırı Farkındalık Eğitimi katılımının, atama ve yükseltme kriterleri arasına eklenmesi - Cinsel Taciz ve Cinsel Saldırı Farkındalık modülünün, ÜNİ 101 dersi içeriğine eklenmesi |
Sorumlu Birim - Cinsel Tacize ve Cinsel Saldırıya Karşı Koruma ve Destek Komisyonu İlgili Birimler - Akademik Birimler - Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı - Sürdürülebilir Öğretme ve Öğrenme Merkezi - Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı - ÜNİ 101 Program Sorumluları |
2022-2026 |
- Eğitim katılımcı sayısı (yıllık) - Eğitimlere ilişkin geri bildirim sonuçları |
5.5. Cinsel Tacize ve Cinsel Saldırıya Karşı Koruma ve Destek Komisyonu’nun tanıtılması |
- Komisyonla ilgili bilgilerin yeni başlayan öğrencilere ve yeni atanan personele duyurulması - Komisyonun akademik ve idari birim yöneticilerine tanıtılması |
Sorumlu Birim - Cinsel Tacize ve Cinsel Saldırıya Karşı Koruma ve Destek Komisyonu İlgili Birim - Sürdürülebilir Öğretme ve Öğrenme Merkezi |
2022-2026 |
- Yapılan tanıtım etkinliği sayısı - Etkinliklere ilişkin geri bildirim sonuçları |
5.6. Toplumsal cinsiyet eşitliği dersleri içerisinde cinsel tacize ilişkin kavramlara yer verilmesi |
- Eksikliklerin belirlenmesi ve giderilmesi - Kavramların Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Temelli Öğretim Yöntemleri Rehberi’ne eklenmesi |
Sorumlu Birim - Cinsel Tacize ve Cinsel Saldırıya Karşı Koruma ve Destek Komisyonu İlgili Birimler - Akademik Birimler |
2022-2024 |
- Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Temelli Öğretim Yöntemleri Rehberi |
5.7. Kadınlar için cinsel taciz ve cinsel saldırıya karşı güvenli bir ortam oluşturulmasına yönelik önlemler alınması |
- Yerleşkede aydınlatılması talep edilen mekanların belirlenmesi ve aydınlatılması - Ulaşımın güvenli bir şekilde düzenlenmesi için ring sayılarının artırılması - Kadınların da olduğu güvenlik personelinin gezici araçlarla yerleşke içinde dolaşımının sağlanması - İhtiyaç halinde güvenlik birimine ihbar ya da acil durum çağrısı yapılabilecek bir iletişim kanallarının oluşturulması (mor çağrı) |
Sorumlu Birim - Cinsel Tacize ve Cinsel Saldırıya Karşı Koruma ve Destek Komisyonu İlgili Birimler - Genel Sekreterlik - Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı - Koruma ve Güvenlik Müdürlüğü |
2022-2024 |
- Kampüs içi ışıklandırmalarının gözden geçirilmesi (2022) - Güvenli kampüs içi ulaşım ağı oluşturulması (2023) - Ring sayılarının %20 oranında artırılmış olması (2023) |
5.8. Cinsel Tacize ve Cinsel Saldırıya Karşı Koruma ve Destek Komisyonu çalışmalarının değerlendirilmesi |
- Yıllık rapor hazırlanması |
Sorumlu Birim - Cinsel Tacize ve Cinsel Saldırıya Karşı Koruma ve Destek Komisyonu |
2022-2026 |
- Hazırlanan rapor sayısı |