Toplumsal Katkı

Toplumsal Katkı Faaliyetleri

Toplumsal Katkı Koordinatörlüğü Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları Karnesi Çalışma Grubu Faaliyetleri

Üniversitemizin Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarına (SKA) katkılarını daha etkin izlemek ve geliştirmek amacıyla oluşturulan SKA Karnesi Çalışma Grubu, faaliyetlerine aktif olarak devam etmektedir. Çalışma grubumuz, üniversitemizin sürdürülebilirlik hedeflerine katkılarını sistematik bir yaklaşımla her yıl değerlendirmeyi ve bu verileri yıllar içerisinde karşılaştırılabilir bir formda sunmayı amaçlamaktadır.

Bu kapsamda, üniversitemizin küresel sürdürülebilirlik standartlarına katkı düzeyini artırmak, bu alandaki performansını sürekli olarak iyileştirmek ve şeffaf bir şekilde kamuoyuyla paylaşmak hedeflenmektedir. Çalışma grubumuzun faaliyetlerine ilişkin gelişmeler ve elde edilen sonuçlar, düzenli olarak paylaşılacaktır.

Malatya Samanköy'de kurulan “Hayat İyi Yaşam Merkezi”, 5 Mart 2024 tarihinde 15. Kurumsal Sorumluluk Zirvesi'nde Jüri Özel Ödülü'ne layık görülmüştür. Merkez, 30 Ekim 2023'ten bu yana binlerce depremzedeye sağlık, psikolojik ve sosyal destek sunarak önemli bir katkı sağlamaktadır.

https://gazete.hacettepe.edu.tr//tr/haber/hayat_iyi_yasam_merkezine_juri_ozel_odulu-526

Hacettepe Üniversitesi Çocuk Gelişimi Uygulama ve Araştırma Merkezi ve Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü tarafından 30 Nisan 2024 tarihinde “Deprem Sonrası Süreçte Çocuk ve Aileyi Desteklemek: Gelişimsel Perspektif- Malatya İli Örneği” başlıklı bir panel düzenlenmiştir. Panel, 13.30-15.30 saatleri arasında Sıhhiye Kültür Merkezi Kırmızı Salon’da gerçekleştirilmiştir. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hayat İyi Yaşam Merkezi'nin ev sahipliğinde düzenlenen panele, çeşitli önemli konular ele alındı. Panelistler tarafından detaylı bir şekilde incelenen konu başlıkları şunlardır:

  • Hayat iyi Yasam Merkezi Sağlık Bilimleri Fakültesi Uygulamaları
  • Malatya Hayat iyi Yasam Merkezi Proje Deneyimleri
  • Ani yaşam olaylarında çocuk gelişimi
  • Süreci anlamak ve ihtiyaçları belirlemek
  • Koordinasyonun sağlanması ve ekip çalışması
  • Yol haritası çizmek: Gelişimsel ihtiyaçları tanımlamak
  • Duygu odaklı gelişimsel destek ve duygu odaklı ebeveynlik
  • Deprem bölgelerindeki çocukların dil gelişimi destek ihtiyaçları

“ECHO Projesi Sürdürülebilir Altyapı Topluluk Eğitimi Programı Hazırlık Çalıştayı” 6 Mayıs 2024 tarihinde Hacettepe Üniversitesi Sıhhiye Kampüsünde gerçekleştirildi.
Bu önemli girişim, üniversitemizin sürdürülebilirlik hedeflerine yönelik katkılarını ulusal ve uluslararası işbirlikleri ile güçlendirmeyi ve geleceğe daha sağlam adımlarla ilerlemeyi hedeflemektedir.

Hacettepe Üniversitesi ve New Mexico Üniversitesi arasında Haziran 2024’te imzalanan işbirliği protokolleri ile Hacettepe Üniversitesi ECHO Projesi’nin Türkiye’de yürütücüsü olmaya hak kazanmıştır. Toplumsal Katkı Koordinatörlüğü’nün koordinasyonunda yürütülecek olan Project ECHO: Hacettepe University projesinde toplumsal ihtiyaçlara göre belirlenen alanlarda vaka temelli eğitimler sunulacak ve bu yolla bir uygulama topluluğu oluşturulacaktır.

ECHO Projesi Hakkında (https://projectecho.unm.edu:)

  • New Mexico Üniversitesi Sağlık Bilimleri Merkezi bünyesindeki ECHO Enstitüsü iş gücünü geliştirmek ve artırmak için tasarlanmış öncü bir telementorlük ve uzaktan eğitim programıdır.
  • Esas amacı bilgiyi tekel olmaktan çıkararak dünyanın her yerinde yetersiz hizmet alan insanlara en iyi uygulamalı tedaviyi sunma kapasiteini artırmayı amaçlayan bir girişimdir.
  • ECHO programları, 2003 yılında hepatit-C tedavisi odağında başlatılmıştır. Bugün dünya genelinde 1.200'den fazla ortak ve yaklaşık 200 ülkeden katılımcıyla yürütülmektedir.
  • Bugüne kadar ECHO oturumlarına 5 milyondan fazla kişi katılmış ve programın etkinliğini kanıtlayan 500'den fazla hakemli makale yayınlanmıştır.
  • İhtiyatlı tahminlere göre, dünya çapında 200 milyondan fazla hasta bu tedavi modelinden faydalandığı belirtilmektedir.

ECHO Projesi’nin Temel Yaklaşımı:

  • Bilginin hareketini sağlama: İnsanları yerine bilgiyi hareket ettiren bir yapı.
  • Bilgi demokrasisi: Bilgiyi demokratikleştirerek herkese eşit erişim sağlama.
  • Karmaşık sorunlara çözüm: Dünya genelindeki karmaşık sorunların çözümünde iyi uygulama örneklerine erişimi artırma.
  • Herkesin öğrettiği ve öğrendiği bir ortam: Herkesin katkı sağladığı dinamik bir öğrenme topluluğu.
  • Gerçek zamanlı, akran akrana ve deneyimsel öğrenme: Anında geri bildirim ve birlikte öğrenme fırsatları.
  • İşbirliğiyle sorun çözme: Disiplinler arası işbirliğiyle sorunlara pratik çözümler geliştirme.

21 Mayıs 2024 tarihinde, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Sorumluluk Uygulama ve Araştırma Merkezi (HÜSSAM) tarafından “Sağlıkta Krizler ve Sosyal Sorumluluk Çalışmaları” başlıklı çevrimiçi bir sempozyum düzenlenmiştir. Bu etkinlikte, sağlık sektöründe sosyal sorumluluk bilincinin artırılması ve krizlere yönelik etkin çözümler geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Sempozyumda, sağlık alanındaki krizler, güncel sosyal sorumluluk çalışmaları ve incinebilir grupların ihtiyaçları detaylı bir şekilde ele alınmıştır. Akademisyenler, uzmanlar ve çeşitli meslek örgütlerinin temsilcileri tarafından deneyimler ve çözüm önerileri paylaşılmıştır.

https://hussam.hacettepe.edu.tr/sempozyum_210524.pdf

İhsan Doğramacı Çocuk Hastanesi'nde yürütülen bir toplumsal katkı programı kapsamında çocukların biyoçeşitlilik ve iklim değişikliği konularında edindikleri bilgilerden ilhamla gerçekleştirdikleri sanat sergisi, 22-31 Mayıs 2024 tarihleri arasında ziyarete açıldı.

ECHO projesi, sürdürülebilir altyapının gerekliliğine ilişkin farkındalık oluşturmayı amaçlayan, depremden etkilenmiş illerdeki vaka örnekleri üzerinden fiziksel ve sosyal altyapının birlikte değerlendirileceği bu projede, ulusal ve uluslararası uzmanlarla sürdürülebilirlik ilkeleri gözden geçirilecektir.

Bu proje kapsamında Hacettepe Üniversitesi Sürdürülebilir Altyapı Topluluk Eğitimi, 6 Haziran 2024 tarihinde 09.30-15.30 saatleri arasında Eskişehir Teknik Üniversitesi’nde düzenlenmiştir.

07 Haziran 2024 tarihinde saat 20.00-21.30 arasında gerçekleştirilen toplantıda, Toplumsal Katkı Koordinatörü Prof. Dr. Mine Durusu Tanrıöver ve Erg. Sümeyye Levent tarafından, Hayat Holding ve Hacettepe Üniversitesi iş birliğiyle Malatya'da yer alan Hayat İyi Yaşam Merkezi’ndeki gerçekleştirilen faaliyetler ve edinilen deneyimler paylaşılmıştır.

Hayat İyi Yasam Merkezindeki (HİYM) Hacettepe Üniversitesi Hizmetlerinin Etki Değerlendirmesi Araştırması (EDA) Sonuç Raporu Toplantısı 13.06.2024 tarihinde Saat 13:30-17:00 Nüfus Etütleri Enstitüsü Konferans Salonu’nda gerçekleşmiştir.

Sonuç raporunda, Hacettepe Üniversitesi'nin Yeni Hayat Konteyner Kenti'nde yürüttüğü hizmetlerin etki değerlendirmesi tamamlandı. Araştırma, kadınlar ve çocukların yoğunlukla hizmetlerden yararlandığını ve sağlanan hizmetlerin bilgi seviyesini artırıcı, fiziksel ve ruhsal sağlığı iyileştirici, okul başarısını artırıcı etkileri olduğunu ortaya koydu. Özellikle, sanat, eğitim ve sağlık destekleri doğrudan olumlu etkiler yaratmıştır.

Hizmetlerin sosyal etkisi güçlü ve çeşitlidir. Doğrudan etkiler kadınlar ve çocuklar üzerinde yoğunlaşırken, dolaylı etkiler çocukların günlük yaşam kurallarını öğrenmelerini sağlamıştır. Ayrıca, HİYM’nin kadınların çocuk bakım yükünü hafifletmesi ve gönüllü personelin iyilik hallerini artırması dolaylı etkiler arasında yer almaktadır.

Katalitik ve ikame etkiler, HİYM'nin sunduğu hizmetlerin konteyner kent dışındaki alanlara da yayılmasını sağlamıştır. Örneğin, çocukların HİYM'de öğrendiklerini dışarıda paylaşmaları, kadınların okuma yazma kurslarına katılımı artırmıştır.

Bu bulgular, Hacettepe Üniversitesi'nin Yeni Hayat Konteyner Kenti'nde sunduğu hizmetlerin geniş ve derin etkiler yarattığını göstermektedir. Üniversitenin afet sonrası müdahalelerde yetkin ekipler oluşturması ve görevli personelin eğitimi konusundaki öneriler, gelecekteki çalışmalara ışık tutmaktadır.

Sonuç raporuna bu bağlantıdan ulaşılabilir.

Toplumsal Katkı Faaliyetlerinin görünürlüğünü artırmak ve değerlendirmek amacıyla, toplumsal katkı koordinatörlüğü üyeleri, birim temsilcileri ve Hacettepe Üniversitesi üst yönetiminin katılımıyla 24 Haziran 2024 tarihinde bir toplantı gerçekleştirildi.

  • Açılış konuşmalarının ardından, kurum ve birim düzeyinde yapılan örnek katkı faaliyetleri paylaşıldı.
  • Engelsiz Hacettepe projesi kapsamında temel seviye Türk işaret dili eğitimini başarıyla tamamlayan katılımcılara sertifikaları takdim edildi.

Toplumsal Katkı Koordinatörlüğü’nün faaliyetleri kapsamında Engelli Öğrenci Birimi ve Seçmeli Dersler Koordinatörlüğü ile iş birliği içerisinde gerçekleştirilen İşaret Dili eğitim programını başarıyla tamamlayan personelimize sertifikaları teslim edildi. Bu program, Hacettepe Üniversitesi çalışanlarının toplumsal duyarlılıklarını artırılması ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi yoluyla işitme engelli bireyler için iletişim engellerini kaldırmayı amaçlamaktadır.

Planetary Health Report Card tüm dünyada faaliyet gösteren bir öğrenci girişimidir. Bu girişim, sağlık profesyonelleri yetiştiren okullarda gezegen sağlığını teşvik etmek amacıyla, öğrenci odaklı ve metrik tabanlı bir yaklaşımı benimsemiştir. Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde Mert Can Güneş liderliğinde öğrencilerden oluşan bir çalışma grubu 2022 yılından itibaren Prof. Dr. Mine Durusu Tanrıöver’in mentorluğunda bu ağa katılmıştır. İlk değerlendirme raporu 2022-2023 akademik yılı için hazırlanmış ve yayınlanmıştır. Tıp Fakültesi için 2023-2024 akademik yılında hazırlanan yeni raporda Üniversitemizin notunun yükseldiği görülmektedir. İlk defa 2023-2024 akademik yılında Türkiye’den katılan tek eczacılık fakültesi olarak Eczacılık Fakülte’mizin değerlendirme raporu da on ülke arasında yayınlanarak öncü bir girişime imza atılmıştır.

Önümüzdeki on yılda inşa edilecek altyapı projelerinin, dünyanın sürdürülebilir kalkınma ve iklim uyumuna doğru ilerleyip ilerlemeyeceğini belirleyeceği belirtilmektedir. Bu nedenle, yeni altyapı yatırımları öncesinde bu alandaki uygulayıcıların kapasitelerinin hızla geliştirilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda, Duke Üniversitesi Nicholas Institute for Energy, Environment and Sustainability tarafından yürütülmekte olan Infrastructure Sustainability Learning (ISLe) İnisiyatifi projesi (https://nicholasinstitute.duke.edu/project/infrastructure-sustainability-learning-isle-initiative) kapsamında geliştirilen öğrenme modelinin Türkiye’de uygulanması için Hacettepe Üniversitesi ve Duke Üniversitesi arasında 26.07.2024 tarihinde bir akademik işbirliği protokolü imzalanmıştır. Uzmanlar ve uygulayıcıların bilgi alışverişi yaparak ve çözüm odaklı iş birliği kurarak sürdürülebilir ve dirençli altyapı için kapasite geliştirmesine yardımcı olmayı amaçlayan ISLe projesi sürdürülebilir altyapı uygulayıcıları için sanal uygulama toplulukları oluşturmaktadır.

Hacettepe Üniversitesi liderliğinde Birleşmiş Milletler Çevre Programının Sürdürülebilir Altyapı için Uluslararası İyi Uygulama İlkeleri doğrultusunda kurgulanan bir program doğrultusunda Project ECHO modeli kullanılarak bir sürdürülebilir alt yapı uygulama topluluğu oluşturulacaktır. Türkiye’de Hacettepe Üniversitesi Toplumsal Katkı Koordinatörlüğü ve Yaşam Boyu Öğrenme Merkezi’nin işbirliğinde ve diğer üniversitelerden uzman akademisyenlerin de katılımıyla yürütülecek olan bu programın esas amacı 6 Şubat 2023 depreminden etkilenen bölgelerdeki yeniden inşa çalışmalarını yürüten liderler, uzmanlar ve uygulayıcılara destek sağlayarak yeniden inşa edilen alt yapıların sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda inşasına katkı sağlamaktır.

Topluma yönelik eğitim, kültür ve sanat faaliyetleri, sanat ve kültür değerlerinin korunması ve topluma ulaştırılması faaliyetleri gibi konularda kurumsal ve sosyal sorumluluk projelerinin şekillendirilmesi ve hayata geçirilmesi amacıyla işbirliği yapılmasını öngören protokol 05.06.2024 tarihinde imzalandı.

Mezuniyet öncesi ve sonrası eğitim programları, müfredat çalışmaları, sürekli profesyonel gelişim projeleri gerçekleştirilmesi; gönüllü etki ağlarının oluşturulması; çocuk hakları ve küresel kalkınma hedefleri konusunda araştırılmalar yapılması; yayımlama, iletişim ve kültürel aktivitelerde iş birliği yapılması; bilimsel toplantı ve konferanslar, kongreler, eğitimler, seminer, sempozyum, vb. ortak akademik ve bilimsel faaliyetler düzenlenmesini öngören protokol 01.03.2024 tarihinde imzalandı.